Allons-y!
Francia diákcsere 2014. október 10-18.

A nagy utazás 2014. október 10-én vette kezdetét a délutáni órákban.
36 diák és 3 tanár indult útnak közel fél év levelezés után a hagyományos, már több mint 20 éve tartó francia diákcsere keretében szervezett útra, melyet Dembrovszky Zsuzsanna tanárnő szervezett.
Másnap, szombat délelőtt egy rövid sétát tettünk Svájc fővárosában, Bernben, ahol megnéztük a város nevezetességeit, majd rövid szabadidő után folytattuk utunkat. Pontban délután öt órakor érkezett meg a buszunk francia testvériskolánkhoz, Pontarlier városába.
A hétvégét mindenki családi közegben töltötte, így egyből alkalmunk volt megismerni cserepartnerünket és családját. Ily módon a nyelvi környezethez való alkalmazkodás is viszonylag gyorsan sikerült. A legtöbben túráztak, esetleg étterembe mentek, de volt, aki otthon pihente ki az út fáradalmait.
A hétfő reggel az iskola bemutatásával, valamint óralátogatással indult. A Lycée Xavier Marmier egy körülbelül 1500 főt számoló iskola, így épületkomplexuma sokaknak szokatlan nagy volt sajátunkhoz mérve. Hétfő délután St. Antoine sajtérlelő üzemébe mentünk, ahol körülbelül százezer sajtot érlelnek, s amiből egy kis kóstolót mi is kaptunk.
Másnap, kedden Svájc volt az úti célunk, ahol először egy hangulatos falucskát, Gruyère-t látogattuk meg. Csodálatos panorámájával, fekvésével és kastélyával mindenki kedvence lett. Utána Broc felé vettük az irányt, ahol a híres Cailler csokoládégyárban ismerkedhettünk meg a csoki gyártás rejtelmeivel. Mindenki a végét várta, na nem azért, mert olyan rossz volt, hanem a kóstoló végett. Mindenféle formájú, finomabbnál finomabb csokikat kóstolgattunk. A nap utolsó programja a Lausanne-ban található Olimpiai Múzeum meglátogatása volt. Sajnos csak rövid idő állt rendelkezésünkre a teljes kiállításanyag megnézésére, viszont így is sok mindent megtudhattunk az elmúlt olimpiákról.
Szerdán a közelben fekvő Joux várát fedeztük fel. Idegenvezetés keretében jártuk végig a vár különböző részeit. A várhoz tartozó földalatti kúthoz is lesétáltunk, amihez egy hosszú csigalépcső vezetett. A délutánt mindenki a saját partnerével tölthette. Legtöbben bowlingozni mentek vagy a várossal ismerkedtek meg.
A csütörtök egy egész napos Besançon-i kirándulást jelentett, ahol a Citadellát, majd a várost jártuk végig. A Citadellában található múzeumok, valamint az állatkert igazi élmény volt számunkra. Ki-ki a saját érdeklődésének megfelelő helyet fedezhette fel szabadidejében. Természetesen az állatkertet senki sem hagyta ki, ahol oroszlánt, tigriseket, flamingókat, illetve különféle éjjeli állatokat, valamint rovarokat és halakat láthattunk. Az Óvárosba közösen tekintettük meg a főbb látnivalókat: Victor Hugo és a Lumières fivérek szülőházát.
Elérkezett a hét, és egyben ottlétünk utolsó napja. Reggel a környék egyik sajtüzemét néztük meg, ahol a vidék jellegzetes sajtjai készülnek. Itt lehetőségünk volt ismét kóstolni és vásárolni is, majd visszatérve Pontarlier-ba városnézés következett. Egy rövid látogatást tettünk az Absinthe Múzeumban, majd a városka szépségeivel ismerkedtünk meg.
Ez az egy hét mindenki számára felejthetetlen élményt jelentett.
Nemcsak a francia iskola és csereparnereink családjának mindennapi életéből kaptunk ízelítőt, hanem a régió csodálatos természeti szépségeit is felfedezhettük. A bátrabbak a francia konyha különlegességeit is kipróbálták: a csigát, békacombot, almatortát. Nyelvtudásunk is sokat fejlődött, melyet a nyelvvizsgán fogunk kamatoztatni.
Reméljük, hogy 2015. márciusában a francia diákok is hasonló élményekkel fognak hazatérni Magyarországról és régiónkból.
A très bientôt nos amis en Hongrie!